Słownik

Słownik

Słownik pojęć żeglarskich



Bakista – schowek pod koją, najczęściej używany do przechowywania bagaży, żywności, zapasu paliwa

Bom - ruchome drzewce w omasztowaniu jachtu żaglowego. Do bomu mocowany jest dolny brzeg żagla
Ma on nadać odpowiedni kształt żaglowi i umożliwić manewrowanie nim

Bosak - długi drąg zakończony metalowym hakiem i grotem (szpikulcem)

Echosonda – urządzenie służące do pomiaru głębokości wody i odległości od obiektów, które się na niej znajdują

Fały – elementy olinowania ruchomego jachtu. Przeznaczone są do podnoszenia
ruchomych części ożaglowania i omasztowania. Taką nazwę noszą wszystkie liny
służące do stawiania żagli, niektóre liny podnoszące ruchome części omasztowania
i liny podnoszące płetwę sterową (fał płetwy)

Flauta – inaczej „morska cisza” zupełnie płaska tafla jeziora, zero wiatru

Fok – przedni żagiel na jachcie

Grot – żagiel główny

Jaskółka – otwór schowek na jachcie

Kabestan – kołowrót używany do wybierania lin

Keja - pomost, miejsce gdzie można przycumować jacht

Kilwater - ślad powstały na wodzie za rufą jednostki pływającej

Kokpit - zagłębienie w części rufowej odkrytego pokładu w którym może przebywać załoga

Kontrafał - Lina służąca do opuszczania bądź zrzucania ruchomych elementów ożaglowania,
omasztowania lub innych np. płetwy sterowej, ma działanie przeciwne do fału. Stosowana jest tam,
gdzie siła ciężkości nie wystarcza, aby opuścić element podniesiony wcześniej przy użyciu fału

Krawat - nieduży odcinek luźnej liny, który zawsze powinien być pod ręką bo zawsze może się przydać

Lazy jack - pokrowiec na grot na jachcie. U dołu zamocowany jest do bomu, zaś u góry – do masztu

Mesa - pomieszczenie na jachcie służące za kuchnię i jadalnię, miejsce wspólnych spotkań i wypoczynku załogi

Miecz - cienka płyta wysuwana z dna jachtu, zwiększa podwodną powierzchnię łodzi co przeciwdziała dryfowi

Roller foka - urządzenie służące do zwijania żagli przednich

Ster strumieniowy - silnik elektryczny ze śrubą, jego największą zaletą, jest zwiększenie manewrowości jachtu
przy małej prędkości. Umożliwia on dosuwanie i odsuwanie jednostki w stosunku do nabrzeża.
Co więcej, dzięki niemu jacht może właściwie obracać się w miejscu lub wykonywać bardzo ciasne zwroty

Suwklapa - klapa zamykająca od góry zejściówkę, czyli główne wejście prowadzące do wnętrza jachtu

Szekla - metalowa klamra w kształcie litery "U" lub "Ω", tworząca zamknięty obwód, otwierany i zamykany
za pomocą śruby lub sprężynowej zapadki, służąca do łączenia elementów takielunku,
np. liny z żaglem oraz szybkiego i czasowego łączenia lin zakończonych okiem, łańcuchów i ich kombinacji

Wanty - stalowe liny podtrzymujące maszt z obu stron

Winda kotwiczna - urządzenie służące do podnoszenia i opuszczania kotwicy

Zrywka – tzw. wyłącznik bezpieczeństwa. Plastikowy element mocowany na silniku zaburtowym
lub w okolicach manetki. Bez zrywki nie ma możliwości uruchomienia silnika

Zwrot - manewr na jachcie żaglowym powodujący zmianę halsu. Wyróżniamy dwa rodzaje zwrotów
- zwrot przez sztag, czyli przejście dziobem przez linię wiatru i zwrot przez rufę, czyli przejście linii wiatru rufą